Røveri i butikken: Dine opgaver som leder

Som leder har du to især to opgaver i forbindelse med røveri i butikken: At sikre en god forebyggelse og at sørge for en god håndtering og opfølgning, hvis der sker et røveri.

Forebyggelse og håndtering af røverier

Som leder har du to flere vigtige opgaver i forbindelse med røveri i butikken:

  • Forebyggelse af røverier bl.a. gennem risikovurdering af butikken og gode sikkerhedsrutiner og procedurer for, hvordan medarbejderne fx håndterer penge, åbner og lukker butikken mv.
  • Håndtering og opfølgning, hvis der sker et røveri. Det omfatter bl.a. psykisk førstehjælp, dokumentation, anmeldelse og først og fremmest menneskelig omsorg og samtaler med den eller de medarbejdere, som har været involveret.

Risikovurdering og sikkerhedsrutiner

BFA Handel har udarbejdet en branchevejledning om Røveri i dagligvarebutikker, som i detaljer beskriver, hvordan I skal forebygge røverier. Vejledningen beskriver, hvordan I kan udarbejde en risikoprofil og se på bl.a. forholdene uden for butikken, ved ind- og udgange, inde i butikken samt jeres håndtering af penge.

Vejledningen er specielt rettet mod dagligvarebutikker, men den er også velegnet som inspiration for ledere og arbejdsmiljøgrupper i andre typer af butikker. De fleste problemstillinger og gode råd er de samme for hele detailbranchen.

Gode sikkerhedsrutiner

Gode sikkerhedsrutiner – som bliver fulgt – er med til at forebygge røverier. Det gælder både i forbindelse med selve pengehåndteringen, men også i det almindelige arbejde i butikken. Det gælder om at finde de sikkerhedsrutiner, der understøtter jeres øvrige forebyggelse, fx nytter det ikke noget at sætte låse på dørene, hvis I ikke husker at låse dem og lukker uvedkommende ind.

Forebyggelse af røverier er en opgave, du som leder bør gennemføre i samarbejde med arbejdsmiljøgruppen. Læs mere under fanen Til arbejdsmiljøgruppen.

Psykiske reaktioner

Der er krav om, at arbejdsgiveren træffer de nødvendige foranstaltninger i virksomheden vedrørende psykisk førstehjælp. For at mindske eftervirkningerne for dem, der har været udsat for et røveri, er det vigtigt at have et beredskab for, hvad I gør.

Reaktionen på et røveri er forskellig fra person til person. Nogle reagerer ved at græde, råbe, fare hvileløst omkring eller ”blot” stirre ud i luften. Nogle får skyldfølelser, andre bliver vrede og andre igen forsøger at fortrænge oplevelsen og følelserne. Reaktionen kan også være fysisk, fx ved søvnløshed, manglende koncentrationsevne og hjertebanken.

Det er også forskelligt fra person til person, hvornår en evt. reaktion viser sig. Der kan gå dage eller måske flere uger.

Psykisk førstehjælp

Den vigtigste måde at undgå eller mindske generne ved et røveri er, at der er nogen, som kan lytte og give støtte og omsorg til dem, det er gået ud over. Det kan være dig som leder, eller det kan være familie, kolleger, venner eller måske en psykolog. Den, der har oplevet et røveri (både personale og kunder), har ofte behov for at fortælle om oplevelsen, og det kan være med til at fjerne den oplevede angst.

Eksempel på, hvordan du kan yde psykisk førstehjælp

  • Vis omsorg, nærhed og respekt
  • Lad personen tale ud om hændelsen – lyt uden at afbryde og accepter gentagelser
  • Fortæl ikke om dine egne lignende oplevelser, selvom det kan føles meget naturligt
  • Imødegå at din medarbejder bebrejder sig selv for det, som er sket
  • Undgå at analysere eller forklare hændelsen – tal heller ikke om, hvordan de andre har det
  • Anerkend, hvad der er sket – slå ikke hændelsen hen
  • Hjælp med praktiske ting som fx at køre personen hjem, få arrangeret at børnene hentes og lad ikke den kriseramte være alene – sørg for, at der er nogen hjemme hos personen.

Opfølgende møde

Et opfølgende møde i butikken, hvor alle mødes og får information om, hvad der er sket, er med til at mindske rygtedannelse og utrygheden. Derudover giver det også mulighed for at få talt om, hvad der er sket, hvordan de forskellige har oplevet det, og hvordan de har det.

Professionel bistand

Nogle butikker og butikskæder har aftaler med psykologer om bistand efter et røveri, og visse forsikringsaftaler indeholder dækning af udgifter til professionel bistand, men arbejdsgiveren har ikke pligt til at stille psykologbistand til rådighed.

Det er dog ikke alle, der har behov for professionel bistand, lige som man ikke kan tvinge folk i et forløb. Men det er vigtigt at være opmærksom på sit personale/sine kolleger og spørge ind til, hvordan de har det, og om der er noget, de ønsker.

Husk også, at reaktioner kan komme efter et stykke tid, og det også her skal være muligt at få den nødvendige hjælp.

Brug Offerrådgivningen

Offerrådgivningen hjælper ofre, vidner og pårørende i forbindelse med voldsomme og chokerende oplevelser som ulykker, kriminalitet og trafikuheld. Offerrådgivningen har lokale afdelinger i hele landet.

Offerrådgivningen kan vejlede dig om, hvordan du som leder bedst kan støtte og hjælpe en medarbejder, som har været ude for et røveri eller en anden voldsom hændelse. Rådgivningen er gratis.

Faktaark fra BFA Handel

 



Senest revideret den 30. september 2024