Arbejdsmiljøgruppens opgaver i forbindelse med røveri

Som arbejdsmiljøgruppen kan I bidrage til at forebygge konflikter med kunder på flere måder.

Brug vejledningen

BFA Handel har udarbejdet en branchevejledning Røveri i dagligvarebutikker, som i detaljer gennemgår, hvordan I kan forebygge og håndtere røverier. Vejledningen indeholder tjeklister, forslag til fremgangsmåder, skemaer og meget mere, som I kan bruge i arbejdet.

Vejledningen er specielt rettet mod dagligvarebutikker, men den er også velegnet som inspiration for ledere og arbejdsmiljøgrupper i andre typer af butikker. De fleste problemstillinger og gode råd er de samme for hele detailbranchen.

Central eller lokal opgave?

Hvis I er en enkeltstående butik, skal I selv udarbejde risikovurdering og procedurer for forebyggelse og håndtering af røverier. I kædebutikker eller samarbejdende dagligvarebutikker er opgaverne vedr. sikring og forebyggelse af røveri ofte samlet hos en intern sikkerhedsafdeling.

Hvis der er foretaget en risikovurdering af butikken centralt fra, skal I ikke gentage den i enkelte butik. Men I skal selvfølgelig kende til indholdet af risikovurderingen i den enkelte butik, så I kan udføre arbejdet på den sikreste måde i hverdagen.

Sådan kan I forebygge røverier

I skal prioritere de forskellige forebyggende tiltag dér, hvor de gør mest gavn. Brug en risikovurdering til at undersøge, om jeres indsats for at forebygge er i balance med risikoen for, at et røveri vil forekomme. I kan bl.a. se på:

  • Historikken: Har der tidligere været røverier i nærliggende butikker? Har I selv været ude for røverier i butikken?
  • Uden for butikken – bl.a. belysning, indsyn og mulighed for overblik. Ser forholdene uden for butikken ordnede ud, er det med til at sende et signal om, at I som butik har styr på tingene, og kan være med til at mindske interessen for at begå røveri hos jer.
  • Ind- og udgange: Forholdene omkring ind- og udgange har betydning for den risiko, der kan være for røveri mod kasse- og betalingsområdet. Derfor bør disse to områder ses i sammenhæng.
  • Inde i butikken: Røveri mod kasse- eller betalingsområdet er den hyppigste form for røveri. Røveren vil i langt de fleste tilfælde kun give sig tid til at få de penge, som er i pengekassetten.
  • Håndtering af penge: Ved optælling af penge, og når pengene skal ind eller ud af pengeskabet, er der risiko for røveri. Hvis I har et værditransportfirma til at bringe og afhente penge, er det firmaets ansvar at sikre sig mod røveri. Hvis I selv transporterer pengene fra butik til bank eller døgnboks, kan gøre noget ved selve måden, som I transporterer pengene på

Gode sikkerhedsrutiner

Gode sikkerhedsrutiner – som faktisk bliver fulgt – er med til at forebygge røverier. Det gælder både i forbindelse med selve pengehåndteringen, men også i det almindelige arbejde i butikken.

Det gælder om at finde de sikkerhedsrutiner, der understøtter jeres øvrige forebyggelse, fx nytter det ikke noget at sætte låse på dørene, hvis I ikke husker at låse dem og lukker uvedkommende ind.

Gode råd

  • Gennemgå gerne jeres sikkerhedsrutiner mindst en gang om året.
  • Har I de nødvendige og for jer rigtige sikkerhedsrutiner?
  • Er der faste rutiner for, hvordan nye medarbejdere introduceres til jeres sikkerhedsrutiner?
  • Gennemgå altid jeres sikkerhedsrutiner, hvis I har været udsat for røveri.

Faktaark fra BFA Handel

 



Senest revideret den 8. februar 2024