Eksempel: Den sidste kunde...
I en dagligvarebutik er Ulla og Klaus de sidste medarbejdere på vagten med ansvar for at ordne baglokalet og få kasserne gjort endeligt op. Det har de gjort sammen mange gange før og har aldrig oplevet noget ubehageligt i den forbindelse.
Men mens Klaus er ude i baglokalet og Ulla gør klar til at lukke af i butikken, kommer en sidste kunde ind af døren. Pludselig begynder han at råbe til Ulla og truer med at slå hende, hvis hun ikke giver ham pengene i kassen.
Klaus kommer løbende og opdager, at de er udsat for røveri. Både han og Ulla vælger at gøre, som manden siger og giver ham pengene i kassen i en plastikpose. Det hele går meget hurtigt, og få sekunder efter er manden ude af døren og er væk.
Tilbage står de to kolleger rystede tilbage. Der går et stykke tid, før de har sundet sig. Så låser Klaus døren til butikken mens Ulla ringer først til politiet og derefter til sin chef.
Der er situationer, som er meget svære at forberede sig på. Vold og røveri i butikken er én af dem.
Hvornår er det røveri? Hvornår er det butikstyveri?
Butikstyveri: Et butikstyveri er, når en person tager varer eller andet i butikken og forlader butikken uden at betale, men hvor situationen ikke udvikler sig til vold, og hvor tyven ikke kommer med trusler.
Røveri: I samme øjeblik, tyven bruger vold (fx ved at skubbe eller slå) eller truer med at bruge vold, er der tale om et røveri. Det kan være, hvis en person fx kræver penge udleveret ved kassen og truer personalet med tæsk.
Et simpelt butikstyveri kan udvikle sig til et røveri, hvis situationen udvikler sig, og butikstyven bliver truende eller aggressiv.
Statistikken viser, at det er meget sjældent, at der bliver brugt knive eller andre våben ved røverier i butikker. Som regel bruger gerningsmanden trusler eller griber måske en genstand i butikken og truer med den.
- Læs mere om Butikstyveri – når kunder stjæler.
Vær forberedt på, at et røveri kan ske
Et røveri eller et røveriforsøg er som regel en voldsom oplevelse for alle i butikken, og som ansat ved man ikke på forhånd, hvordan man selv vil reagere i situationen.
Det er vigtigt, at alle i butikken ved, hvordan I passer på jer selv og jeres kolleger, hvis der sker et røveri. Det er arbejdsgiverens pligt at sikre, at de ansatte får den fornødne instruktion og oplæring.
Når I på forhånd har aftalt, hvad I gør i forbindelse med røveriet, kan I øge muligheden for, at alle gør det rigtige, så situationen ikke kommer ud af kontrol, eller nogen kommer fysisk til skade. Når du ved, hvad du skal gøre, kan det også være med til at mindske de negative konsekvenser for dig selv om andre, der oplever et røveri.