Forandringer på arbejdet

Forandringer er et grundvilkår i de fleste butikker. Men ændringer i arbejdet, nye it-systemer, omstruktureringer osv. kan skabe utryghed og usikkerhed. Her kan du få mere viden om forandringer og læse, hvad du kan gøre som medarbejder, som leder eller som medlem af arbejdsmiljøgruppen.

 

Forandringer er et grundvilkår

Forandringer er et grundvilkår på de fleste arbejdspladser i dag, og forandringer er derfor også en helt naturlig ting på en arbejdsplads, som udvikler og tilpasser sig omgivelserne.

Sådan reagerer vi på forandringer

Vi reagerer alle forholdsvis ens, når vi møder forandringer. Men der er forskel på, hvor kraftigt vi reagerer. Det hænger bl.a. sammen med den indflydelse forandringen har på vores dagligdag.

Forandringer vil påvirke dig

Jo bedre forandringsprocessen er planlagt, og jo bedre du som medarbejder er forberedt på forandringen, desto bedre vil du være i stand til at håndtere den.

Til lederen: Forbered forandringerne godt

Det er din opgave som leder ansvar at være godt forberedt og bidrage til, at forandringsprocessen forløber som planlagt, herunder at håndtere medarbejdernes reaktioner på forandringen. Det betyder også, at du som leder skal have indsigt i, hvad det er, der kan påvirke det psykiske arbejdsmiljø.

Fase 2: Sæt forandringerne i værk

I handlingsfasen iværksættes forandringen; Aktiviteter igangsættes, og ændringerne skal implementeres. Opmærksomheden skal derfor nu rettes mod, hvordan ledelsen sammen med medarbejderne vil få forandringen til at ske.

Arbejdsmiljøgruppens opgaver under forandringer

Arbejdsmiljøgruppen har ikke en præcist defineret opgave i forbindelse med gode forandringer på arbejdspladsen. Men hvis I oplever, at der er medarbejdere som giver udtryk for, at de er usikre eller bekymrede over kommende forandringer, kan I med fordel tage emnet op.