Eksempel: Et nyt system til varebestilling
Butikken har fået et nyt it-system, som skal gøre bestilling af varer mere effektiv.
Birgitte er bekymret: Vil det betyde, at de nuværende teams skal brydes op? Hun er meget glad for sine kolleger, og vil helst ikke have lavet for meget om på sin hverdag.
Mathias, hendes leder, kan berolige med, at alle teams fortsætter. Det er kun selve rutinerne om varebestilling, som skal laves om. Men han kan mærke, at der er en vis modstand blandt medarbejderne, så han foreslår, at man tager en fælles snak om fordele og ulemper ved det nye system på næste personalemøde.
Det er en rigtig god ide, som gør alle mere rolige og optimistiske.
Forandringer er et grundvilkår
Forandringer er et grundvilkår på de fleste arbejdspladser i dag, og forandringer er derfor også en helt naturlig ting i en butik, som udvikler og tilpasser sig omgivelserne.
Forandringer kan være mere eller mindre gennemgribende og kan fx handle om:
- Ændringer i arbejdsrutiner
- Implementering af nyt IT-system
- Omstruktureringer, fx sammenlægning af afdelinger, outsourcing
- Lukning af butik
- Forretningsudvidelse: Overtagelse af en anden kæde, udvidelse af forretningsaktiviteter (nyt varesortiment, webshop el.lign.)
Fælles for forandringer er, at det i forskellig grad vil påvirke medarbejderne – og dermed det psykiske arbejdsmiljø, fx i form af usikkerhed og utryghed over forandringens omfang, og hvad den kommer til at betyde i hverdagen for den enkelte medarbejder.
Forandringer skal forberedes
Jo bedre forandringsprocessen er planlagt, og jo bedre medarbejderne er forberedt på forandringen, desto bedre vil de være i stand til at håndtere den, og desto bedre vil forandringen forløbe.
Det er derfor vigtigt at håndtere forandringer positivt, konstruktivt og i en åben og ligeværdig dialog mellem ledelse og medarbejdere.