Fakta om ulykker

En arbejdsulykke er, når der er sket en personskade, fysisk eller psykisk, at hændelsen eller påvirkning på arbejdet er årsag til skaden, og at hændelsen eller påvirkningen sker pludseligt eller inden for 5 dage.

Det siger loven

  • En arbejdsulykke er, når der er sket en personskade, fysisk eller psykisk, at hændelsen eller påvirkning på arbejdet er årsag til skaden, og at hændelsen eller påvirkningen sker pludseligt eller inden for 5 dage.
  • Arbejdsgiveren har pligt til at forebygge, at der sker ulykker på arbejdspladsen
  • Arbejdsgiveren skal gøre ansatte bekendt med de ulykkes- og sygdomsfarer, der evt. er forbundet med deres arbejde
  • Arbejdsgiveren skal følge op på alvorlige ulykker eller tilløb hertil
  • Arbejdsgiveren skal sørge for, at samarbejdet om sikkerhed og sundhed kan finde sted samt deltage i samarbejdet, fx om undersøgelse og forebyggelse af ulykker. I virksomheder med 1-9 ansatte skal virksomhedens arbejde for sikkerhed og sundhed udføres ved personlig kontakt mellem arbejdsgiveren, evt. arbejdsledere og de øvrige ansatte
  • I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal arbejdsmiljøorganisationen
  • aftale, hvad AMO skal gøre i tilfælde af en ulykke eller tilløb hertil, således at der iværksættes de nødvendige tiltag for at undgå en lignende ulykke
  • sikre, at årsagerne til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil bliver undersøgt
  • sørge for, at der bliver gennemført tiltag, så det ikke gentager sig
  • årligt udarbejde en oversigt over ulykker, forgiftninger og sundhedsskader i virksomheden.
  • Se også Faktaark om Anmeldelse af arbejdsulykker

Lovgrundlag

Godt at vide

  • Har det været tæt på at gå galt? Analyser, hvordan den farlige situation opstod, og find idéer til forebyggelse
  • Er der sket en ulykke, bør analysen af ulykken indeholde: Beskrivelse, årsager, idéer til forebyggelse og handlingsplan. Hvis I har en arbejdsmiljøorganisationen, skal den inddrages i det arbejde
  • Er der sket en ulykke skal den anmeldes til arbejdstilsyn og forsikringsselskab. Se her hvordan
  • Fjern unødvendige risici i det daglige arbejde. Sørg fx for synlige påmindelser, der kan forhindre ulykker, som skiltning, mærkning, lys og advarselsetiketter mv.
  • Drøft sikkerhedskultur og værdier på arbejdspladsen, fx på et personalemøde. Medarbejderens erfaringer med risiko, situationer, risikobetonede forhold og årsager er vigtige
  • I kan med fordel indføre faste undersøgelsesmetoder/-systemer for ulykker samt udarbejde instrukser for, hvordan medarbejdere og ledere skal forholde sig ved ulykker eller tilløb hertil

Læs mere om emnet

Fra BFA Handel

Fra Arbejdstilsynet


Senest revideret den 08. februar 2024