Fakta om anmeldelse af ulykker

Arbejdsgiveren skal anmelde arbejdsulykker til Arbejdstilsynet inden 9 dage efter første fraværsdag, såfremt ulykken har medført arbejdsudygtighed i 1 dag eller mere udover tilskadekomstdagen.

Det siger loven

  • En arbejdsulykke er defineret ved, at der er sket en fysisk eller psykisk personskade, når en hændelse eller påvirkning på arbejdet er årsag til skaden, og når hændelsen eller påvirkningen sker pludseligt eller inden for 5 dage.
  • Arbejdsgiveren skal anmelde arbejdsulykker til Arbejdstilsynet inden 9 dage efter første fraværsdag, såfremt ulykken har medført arbejdsudygtighed i 1 dag eller mere udover tilskadekomstdagen.
  • Arbejdsgiveren skal også anmelde hændelser med fysisk vold, trusler og anden krænkende adfærd uden for arbejdstid, som en arbejdsulykke til Arbejdstilsynet, såfremt hændelsen er relateret til arbejdet, og har medført arbejdsudygtighed i 1 dag eller mere udover tilskadekomstdagen.
  • En arbejdsulykke, der antages at kunne begrunde krav på ydelser efter arbejdsskadesikringsloven, har arbejdsgiveren desuden pligt til at anmelde hurtigst muligt og senest 9 dage efter skadens indtræden til sit forsikringsselskab eller Arbejdsskadestyrelsen
  • Anmeldelsen skal ske digitalt til Arbejdstilsynet via Arbejdsskadestyrelsens og Arbejdstilsynets fælles anmeldessystem EASY.
  • Arbejdsgiveren skal give virksomhedens arbejdsmiljøorganisation (arbejdsmiljørepræsentanten) adgang til anmeldelsen. Arbejdsgiveren skal desuden give den tilskadekomne en kopi af anmeldelsen.
  • Den tilskadekomne har selv ret til at anmelde skaden til de samme instanser, hvis arbejdsgiveren
    ikke gør det. Generelt er fristen for anmeldelse af arbejdsskader 1 år efter ulykken.

Lovgrundlag

Godt at vide

  • Du skal anmelde arbejdsulykker på EASY via virk.dk. Her kan du også oprette virksomheden, hvis I ikke tidligere har anmeldt en arbejdsulykke. Nogle større virksomheder bruger deres eget system til at anmelde arbejdsulykker, men systemet skal være integreret med EASY.
  • EASY sender automatisk anmeldelsen til de rigtige modtagere. Det kan for eksempel være
    virksomhedens forsikringsselskab, Arbejdsskadestyrelsen eller Arbejdstilsynet.
  • Når du anmelder via EASY, bliver du automatisk bedt om alle de oplysninger, som er nødvendige for, at modtagerne kan behandle anmeldelsen

Læs mere om emnet

Fra BFA Handel

Fra Arbejdstilsynet

 


Senest revideret den 4. juli 2023