Mængden af opgaver:
- Ved jeg, hvad min leder forventer af mig?
- Har jeg tid nok til rådighed til at løse mine opgaver?
- Hvordan ser mine arbejdsopgaver ud i løbet af en dag – kan jeg nå dem?
- Oplever jeg at skulle løbe hurtigere end mine kolleger?
- Skal jeg udføre mange forskellige opgaver på samme tid?
Indholdet af opgaverne:
- Er der balance mellem mine opgaver og mit ansvar og de kompetencer, jeg har?
- Har jeg mulighed for at lære nyt og udvikle mine kompetencer, så jeg kan klare de opgaver jeg skal?
- Har jeg indflydelse på mit arbejde, så jeg kan klare de krav, der stilles?
- Har jeg stressrelaterede symptomer, fx svært ved at sove, ondt i maven?
- Er mit arbejde kedeligt, er jeg uengageret eller mangler jeg faglige udfordringer?
- Skal jeg hyppigt håndtere følelsesmæssigt svære situationer som fx. vrede kunder, og hvordan påvirker det mig?
Det kan du gøre
- Forbered dig til medarbejderudviklingssamtalen: Samtalen er din mulighed for én gang om året at sætte fokus på dit arbejde og din udvikling. Det er en god ide at sætte tid af til forberedelse. En løbende dialog med din leder er dog vigtig for at kunne foretage justeringer af de krav, der bliver stillet til dig.
- Øv dig i at sige fra: Der kan være perioder med stor belastning og travlhed. Bliver perioderne for hyppige og strækker de sig over længere perioder, bør du i fællesskab med din leder drøfte, hvordan I løser det.
- Vær dig bevidst om egne ressourcer: Det er din leder, som lægger rammer for dit arbejde. Men hvis du selv er bevidst om, hvor dine faglige kompetencer ligger, kan du også bedre forklare, hvilke krav og udfordringer din leder med fordel kan stille til dig.
- Hjælp og støt hinanden: Kødannelse, mange kunder og arbejdsopgaver er dagligdag for dig i detailhandlen. I visse perioder er der ekstra pres på, og her gælder det om at hjælpe hinanden med de mange forskellige arbejdsopgaver. Måske er der også behov for at hjælpe og støtte en kollega, der har været nødt til at håndtere en vred kunde