Eksempel: Et nyt kassesystem
Britt er kasseassistent, og hun er netop færdig med et introduktionskursus til et nyt it-system til kasselinjen. Hun falder i staver ved kaffemaskinen, hvor hun står og bliver usikker på, om hun har fået fat i det hele.
Hun er nervøs og lidt utryg ved allerede at skulle tage det nye system i brug næste dag: Hvad nu hvis hun kludrer i det, og der bliver en lang kø af utålmodige kunder?
Hvad betyder krav i arbejdet?
Her handler krav om både mængden af dine arbejdsopgaver og om, hvad de går ud på. Begge dele skal være til at overskue og håndtere.
- Kravene til mængden af opgaver skal være passende. Det vil sige, at der hverken er for få eller for mange.
- Kravene til opgavernes indhold skal tage hensyn til den enkelte medarbejders kompetencer og behov for udvikling og udfordringer. Derudover skal kravene være klare, så det er tydeligt, hvornår arbejdet er udført godt nok.
De krav, der stilles til den enkelte, hænger tæt sammen med de ressourcer, der er nødvendige for at kunne løse dine arbejdsopgave. Ressourcer kan fx være:
- Personlige og faglige – fx din kunnen, viden og erfaring
- Arbejdsorganisatoriske – fx at du har de informationer, der er nødvendige for at udføre arbejdet og har indflydelse på eget arbejde, fx på valg af hjælpemidler i arbejdssituationen
- Sociale – fx at kolleger og ledere støtter og hjælper hinanden
- Teknologiske – fx de hjælpemidler (maskiner, redskaber, værktøj og it) den enkelte bruger i sit arbejde.
Fordele ved en god balance mellem krav og ressourcer
Det er en fordel for alle i butikken, at ledelsen stiller tydelige og realistiske krav til den enkelte medarbejder:
- Medarbejderne kan bedre løse deres arbejdsopgaver
- Medarbejderne bliver mere tilfredse og gladere for deres arbejde
- Medarbejderne får mulighed for at lave det, de er gode til, og bliver måske endda udfordret, så de lærer noget nyt
- Klare krav gør det nemmere at prioritere i opgaverne og få en konstruktiv dialog mellem leder og medarbejdere om løsning af opgaverne
- I får mere tilfredse kunder, fordi et godt arbejdsmiljø smitter af på købsoplevelsen.