Eksempel: En ny medarbejder i butikken
Ida, der lige er startet som elev, sidder og er lidt betuttet og genert ved et personalemøde.
Butiksindehaveren Kirsten roser sine medarbejdere for at være på dupperne og fremhæver, at gårsdagens kassedifference var lav.
Ida føler sig meget ny og er ikke helt sikker på, om hendes kolleger har lagt mærke til hendes bidrag og regner hende med, når der gives ros, men det gør de.
Ida bliver på mødet rost for at være hurtig til at sætte sig ind i tingene, og hun bliver virkelig glad og lettet.
Hvad betyder belønning og anerkendelse?
De fleste mennesker bliver ekstra motiveret på jobbet, når de får en belønning eller modtager ros eller anerkendelse fra kolleger og chef.
Det er vigtigt, at der god balance mellem ens indsats, og den belønning man får. Det kan være svært at vide, hvad der bliver oplevet som positiv ros og en belønning. Tal sammen og lyt til hinanden. Hvis du selv roser en kollega, og hun eller han ikke bliver glad, er det sikkert fordi, der er sket en misforståelse. Find ud af med det samme, hvad det handler om.
Hvad kan være belønning?
Det er individuelt, hvad et menneske oplever som belønning, men ofte er det:
- Løn, bonus og tillæg
- Efteruddannelse og mulighed for udfordrende opgaver i hverdagen
- Karrieremuligheder internt i butikker, men det kan også være i andre butikker eller at gå fra medarbejder til leder
- At ønske om fridage og ferie bliver mødt med respekt
- At de fysiske rammer om ens arbejdsplads forbedres (fx lys, træk, udsyn, stol, bord)
- Arbejdsvilkår, vagtplaner der opleves som retfærdige
Hvad vil det sige at være værdsat?
Følelser er altid individuelle og derfor også lidt svære, men næsten alle bliver glade og føler sig værdsat, når de får positiv feedback, konstruktiv kritik, bliver rost eller oplever, at de bliver bakke op, når de har brug for det.
Hvornår er der brug for at arbejde med belønning og positiv feedback?
Der kan i jeres APV, trivselsundersøgelse eller kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø eller på anden vis være kolleger og medarbejdere, der giver udtryk for, at de savner eller mangler noget.
Det kan for eksempel være:
- Anerkendelse fra ledelsen og kolleger
- At blive set, hørt og respekteret
- At der sker retfærdig behandling og fordeling af goder
- Ros når der bliver løst svære opgaver eller ved stor travlhed
- At problemer bliver løst i takt med at de opstår. Det kan være en kollega, der har uregelmæssig mødetid.