Vurdering af træk og skub
- Transportudstyr med en totalvægt (vogn + gods) på under 200 kg giver erfaringsmæssigt ingen fysiske problemer ved kørsel på vandret, kørefast underlag og under gode pladsforhold
- Ved en totalvægt over 200 kg skal de forhold, der har betydning for belastningen, vurderes. Læs mere under ”Faktorer, der har betydning for skub og træk”
- Er totalvægten over 500 kg skal forholdene særligt vurderes, da en sådan totalvægt erfaringsmæssigt kan være problematisk i forhold til, hvor mange kræfter medarbejderen skal bruge. I stedet vil der med fordel kunne anvendes selvkørende transportudstyr
- Hvis medarbejderen står i en skrå stilling med kroppen, når der skubbes og trækkes, vil det ofte være tegn på, at belastningen er for stor.
Faktorer, der har betydning for træk og skub
Transportudstyret
- Hjulenes diameter og bredde, fx kræver ujævnt, porøst underlag større hjul
- Om der er faste eller luftfyldte dæk, fx kræver ujævnt, porøst underlag luftfyldte dæk
- Om hjulene er drejelige eller retningsfaste
- Håndgrebenes højde bør være ca. 100 cm fra gulv med mulighed for regulering +/- 10 cm og ved baglæns træk lidt lavere
- Håndgrebenes bredde bør være ca. 45 cm og tykkelsen ca. 3-5 cm
- At transportudstyret er vedligeholdt. Dårligt vedligeholdte og urene hjul samt defekter øger belastningen
- Underlagets beskaffenhed (transportvejen)
- Huller, ujævnheder, porøst underlag og hældninger øger belastningen
Pladsforhold
- Om der er plads til at komme omkring med varer, der transporteres på transportudstyr, herunder manøvrering om hjørner o. lign.
- Om der er tilstrækkelig plads til at arbejde i gode arbejdsstillinge
Synsforhold
- Om der er tilstrækkelig lys på transportvejen
- Om der er gode oversigtsforhold, fx at læsset ikke begrænser udsynet
Uforudsete hændelser
- Om læsset er pakket stabilt, så det ikke vælter eller forskubber sig
- Om vægten er fordelt ligeligt
Stabilitet af materiel og byrde/læs
- Om der er tilstrækkelig lys på transportvejen
- Om der er gode oversigtsforhold, fx at læsset ikke begrænser udsynet
Hastigheds- og retningsændringer
- Om der kræves hyppige igangsætninger, opbremsninger og retningsændringer
Arbejdsmetode
- Om det er muligt at udnytte egen kropsvægt
- Om der trækkes eller skubbes – som udgangspunkt er det mindre belastende at skubbe end at trække
- Om der trækkes forlæns (transportudstyr bagved personen) eller baglæns – som udgangspunkt vurderes baglæns træk at være mere belastende en forlæns træk
Arbejdsstillinger og bevægelser
- Hvis du skal læne dig meget forover for at skubbe udstyret og bagover, når du trækker, øger du risikoen for at glide, snuble eller falde
Arbejdets frekvens og varighed
- Hvor hyppigt trækkes og skubbes der, og hvor ofte skal der sættes i gang
- Hvor lang tid af arbejdsdagen der køres med transportudstyr
- Er der mulighed for variation med andet arbejde eller mindre pauser
Læs mere om emnet
Fra BFA Handel
Fra Arbejdstilsynet