Tænk dit arbejde igennem og overvej:
- Hvad giver mig mening i arbejdet? Og giver mit arbejde mig det?
- Har mit arbejde et formål og er det i overensstemmelse med mine personlige værdier?
- Har jeg mulighed for at gøre en god indsats?
- Gør jeg en forskel?
- Hvad kan ledelsen, mine kolleger og jeg selv gøre for at skabe mening i arbejdet?
Det kan du selv gøre
- Bliv bevidst om, hvad der giver mening for dig: Gør dig bevidst om din arbejdssituation og spørg dig selv, hvad du kan bidrage med for at skabe mening i dit arbejde. Hvad kan dine kolleger og leder gøre?
- Meld ud: Din situation kan ændre sig, så hvis din opfattelse af meningsfyldt arbejde ændrer sig, bør du være opmærksom og reagere.
- Vær godt rustet til arbejdsopgaverne: Når du føler dig godt rustet til dine arbejdsopgaver, giver arbejdet du udfører ofte også god mening. Det er derfor en godt at være indstillet på at lære nyt og desuden være opmærksom på egne kompetencer og udvikling.
- Støt op om fællesskabet: Mange vægter mening i forhold til den sociale del på arbejdspladsen højt. I skaber et godt socialt fællesskab ved fx at være opmærksom på omgangstonen og væremåden. Sociale aktiviteter handler også om at deltage i møder og fælles arrangementer og eventuelt selv tage initiativ.