Eksempel: Jan taler grimt – men Sarah svarer glad
En god tone smitter, men det gør en dårlig tone også
Butikken er fyldt med kunder, og der mangler en medarbejder. Alle løber stærkt for at nå det, de skal.
Jan har travlt med at pakke kasser med nye varer ud og er irriteret over kollegernes måde at arbejde på. Han taler derfor ikke pænt til sine kolleger.
Rikke svarer surt tilbage og skynder sig videre, mens Sara overhører den nedladende tone og kvitterer med et glad og positivt svar.
Hvad er en god og en dårlig omgangstone?
”Her har vi en hård, men hjertelig tone”, eller ”Omgangstonen hos os er uformel, og vi har konkurrenceånd”– kan være en udtalelse, som man hører, når der spørges ind til omgangstonen.
Omgangstonen handler om, hvordan vi kommunikerer med hinanden på arbejdspladsen.
Den måde I taler til – og om hinanden – på arbejdspladsen handler også om tillid og respekt, og fortæller også hvordan I ser på hinandens arbejde og status. Generelt vidner en god omgangstone om, at der er et godt samarbejdsklima på arbejdspladsen, og at I respekterer hinanden. En god tone smitter, men det gør en dårlig tone også.
Det er kun for sjov
Ironi og sarkasme kan være en måde at kommunikere på arbejdspladsen og kan præge det psykiske arbejdsmiljø negativt. Det kan det, fordi en ironisk og sarkastisk omgangstone kan opfattes meget forskelligt. Fx kan det virke nedgørende eller sårende, uden at man måske tænker over det.
Skældsord og drillerier kan også opfattes mere bogstaveligt, end de er ment.
Kropssprog og fysisk afstand
Med omgangstone menes ikke kun de sagte ord, men også kropssprog og fremtoning, som fx tavshed eller fysisk afstandtagen. Ofte er vi ikke bevidste om den måde, vi taler eller opfører os på. Fx hvis vi har travlt eller har en dårlig dag – men andre bemærker det og kan blive usikre og irriteret på den person, der har en uhensigtsmæssig adfærd.
Giv konstruktiv kritik
Med konstruktiv kritik har du fokus på sagen og ikke personen. Når du fx siger:
”Du rydder aldrig op efter din vagt”, virker det anklagende og kan starte en konflikt.
I stedet gælder det om at blive på egen banehalvdel (det betyder at du har fokus på din egen oplevelse af situationen og dine egne behov). Du kan i stedet sige:
”Kan vi ikke aftale, at vi rydder op efter hver vagt, så vi alle kommer til en pænt trimmet butik og hurtig er klar til at betjene kunderne”.