Hvad er social kapital?

Den sociale kapital er den usynlige værdi i stærke indre samarbejdsrelationer på arbejdspladsen. Social kapital bygger på tre nøglebegreber: Tillid, retfærdighed og samarbejdsevne.

Eksempel: Vi er ramt af sygdom – men vi klarer den!

Det er dagen før udsalget – og nu har både Gitte og Henrik lagt sig med influenza. Der er masser af opgaver, som skal løses inden udsalget, og i forvejen er det en travl dag.

Heldigvis har alle i butikken et rigtig godt samarbejde og stoler på, at hvis man gør en ekstra indsats i dag, så bliver der værdsat og belønnet i morgen. Derfor går alle i gang med at fordele de mange opgaver bliver en time eller to ekstra for at komme helt i mål.

Efter en lang arbejdsdag er alt klar til udsalget, og der er pizza til alle, inden det går hjemad.

Hvad er social kapital?

Kapital handler om værdien af en virksomheds ressourcer. Man opgør fx den økonomiske kapital, den fysiske kapital i form af ejendomme, produktionsapparat mv. og den menneskelige kapital, der blandt andet ligger i medarbejdernes uddannelse og erfaring.

Den sociale kapital er den usynlige værdi i stærke indre samarbejdsrelationer i butikken. Der er en klar forbindelse mellem et højt niveau af social kapital og:

  • Høj kvalitet og produktivitet i det daglige arbejde
  • Flere ideer og videndeling
  • Bedre resultater i forhold til kerneopgaven – at sælge varer til kunder, så kunden har en god købsoplevelse
  • Øget trivsel og tilfredshed med jobbet

De tre nøglebegreber

De tre nøglebegreber i social kapital er tillid, retfærdighed og samarbejdsevne og kaldes ofte ”de tre diamanter”.

 


 

De tre diamanter:

  • Tillid: At man kan regne med hinanden. At medarbejderne har tillid til det, kolleger og ledelsen siger, og at ledelsen har tillid til, at de medarbejderne af sig selv udfører et godt stykke arbejde.
  • Retfærdighed: At alle parter i virksomheden oplever, at de bliver fair behandlet. Det handler ikke kun om, at goderne bliver retfærdigt fordelt, men mindst lige så meget om, at ”tingene går ordentligt for sig”.
  • Samarbejdsevne: At medarbejdere og ledelse kan arbejde effektivt sammen om kerneopgaven – at sælge varer til kunder, så kunden har en god købsoplevelse.

Senest revideret den 4. juli 2023