Eksempel: Når gavepapiret driller
Lone er i gang med at pakke en række forskellige varer ind for en kunde. Men det er ikke lige hendes dag, og tingene begynder at drille. Gavepapiret går i stykker flere gange, tapen krøller og rullen med bølgepap løber tør, så hun må hente en ny på lageret.
Heldigvis er hendes kollega på pletten, da det driller allermest og giver Lone en hjælpende hånd, så det hele glider nemmere igen.
Hvad betyder social støtte?
Social støtte kan helt konkret være den hjælp og vejledning, som I giver hinanden i butikken. Men det kan også forstås bredere og handle om, at I accepterer hinanden, har tillid til hinanden og anerkender hinandens arbejde.
- Praktisk støtte er at få hjælp ved behov, at få tilført ressourcer, fx en hjælpende hånd, et teknisk hjælpemiddel eller andre arbejdsredskaber
- Faglig støtte er hjælp til prioritering af opgaver eller hjælp til at udføre dem
- Følelsesmæssig støtte er at blive taget alvorligt, at få udvist sympati og omsorg.
Arbejdspladsens kultur har indflydelse på, hvordan og om I hjælper og støtter hinanden.
Fordele ved at hjælpe og støtte hinanden
Det er en fordel for den enkelte og for det samlede arbejdsklima i butikken at have fokus på hjælp og støtte fordi:
- Når du får opbakning i det du gør, føler du dig mere kompetent, og du bliver gladere for dit arbejde.
- Støtte og anerkendelse har en positiv virkning på helbredet og trivslen og kan modvirke stress.
En kultur, hvor I støtter og hjælper hinanden, styrker også, betyder også, at I kan tale mere åbent om vanskeligheder og udfordringer i arbejdet.
Samtidig kan støtte og hjælp være med til at gøre jer mere robuste over for perioder med stor travlhed, forandringer og andre forhold, som kan presse jer i arbejdet.