Case 1: Manuel håndtering, unges arbejde på lager
Situationen:
Du har fået til opgave at oplære en ny ung medarbejder, som er startet på lageret. Du skal bl.a. instruere ham i, hvordan man flytter nogle kasser af forskellig størrelse over på paller, som så skal skubbes væk på en palleløfter. Kasserne vejer mellem 5 og 25 kg, er ikke stablet i forvejen og er placeret forskellige steder.
Den nye medarbejder har også flaskesortering som arbejdsopgave. Returflaskerne modtages via en flaskeautomat, der transporterer flaskerne på et bånd ind i flaskesorteringsområdet, hvor de sorteres og sættes i kasser.
Opgave:
- Hvordan vil du instruere ham i at udføre arbejdet med at løfte, og hvilke forhold omkring løft vil du inddrage i din instruktion?
- Hvilke arbejdsmiljøforhold skal der tages højde for, når pallerne skal skubbes/trækkes væk?
- Hvilke arbejdsmiljøforhold omkring flaskesorteringen skal den nye medarbejder være opmærksom på?
Case 2: Udgangskasser
Situationen:
Sammen med supermarkedets indehaver har sikkerhedsorganisationen drøftet, at de fire udgangskasser og stolene i udgangskasserne skal udskiftes.
Sikkerhedsgruppen skal finde frem til nogle krav, som butikken kan stille over for leverandører af udgangskasser og stole.
Opgave:
- Hvad vil du foreslå, der skal stilles af krav over for leverandører af de nye udgangskasser og stole?
- Er der andre arbejdsmiljøforhold, der bør tages højde for, når de nye udgangskasser skal placeres og indrettes?
- Medarbejderne i udgangskasserne skal have instruktion i brugen af de nye udgangskasser – hvad skal instruktionen omfatte, og hvordan kan den foregå?
Case 3: Ventilation i produktionsområder
Situationen:
I tilknytning til varehusets delikatesseafdeling er der et køkken, hvor der tilberedes delikatessevarer og færdigretter. Salget af disse produkter er stigende, og derfor har man købt bl.a. flere ovne, kogeplader, friturekogere og kipstegere. Disse er blevet placeret i nærheden af den gamle koge- og stegeindretning, hvor der er en emhætte.
Medarbejderne i afdelingen har bemærket, at der er varmt og meget stegeos i afdelingen. De har prøvet at åbne vinduerne, men det hjælper ikke rigtigt og giver desuden kulde- og trækgener. Derfor har afdelingschefen nu henvendt sig til sikkerhedsgruppen for at få hjælp til at løse problemerne.
I sikkerhedsgruppen går I nu i gang med at tage jer af denne henvendelse.
Opgave:
- Hvad vil I se efter for at vurdere og finde årsagerne til problemerne?
- Hvad vil I foreslå, der kan gøres ved problemerne?
Case 4: Indeklima i butikkens salgslokale
Situationen:
I Isenkræmmerforretningen har I gennemført arbejdspladsvurdering (APV). I forbindelse med gennemgangen af arbejdsmiljøforholdene har I fået at vide, at nogle af medarbejderne har problemer med trætte og sviende øjne, når de har været i forretningen en hel dag. I har også fået bemærkninger om, at der bliver meget varmt i forretningen.
I forretningen er der mange glashylder med udstilling af køkkengrej, brugskunst og boligtekstiler. Udstillingsvinduerne er store, og generelt skal forretningen virke lys og imødekommende. Derfor bruges der mange spots og udstillings- og ekspeditionsinventar af glas og metal. Gulvene er lyse og pæne, men af og til ligger der støv i krogene.
Med baggrund i dette har sikkerhedsgruppen sammen med indehaveren besluttet at se nærmere på indeklimaforholdene i forretningen.
Opgave:
- Hvad kan årsagen være til medarbejdernes gener og varmen i forretningen?
- Hvilke forslag til løsninger vil I foreslå på næste sikkerhedsmøde?
Case 5: Vold og røveri
Situationen:
Du er sikkerhedsrepræsentant i en mindre dagligvareforretning, som ligger lidt isoleret fra andre butikker og gaden.
Din arbejdsgiver har henvendt sig til dig, da hun i aviserne har læst om nogle røverier i nabokommunen. Det var bl.a. et røveri, hvor røverne var trængt ind efter lukketid og havde tvunget butikschefen til at åbne pengeskab og udlevere dagens omsætning – et andet røveri var i forbindelse med, at dagens omsætning skulle bringes hen til døgnboksen.
Heldigvis har I aldrig været udsat for et røveri i forretningen, og sådan skulle det gerne blive ved med at gå. Din arbejdsgiver vil derfor gerne vide, hvordan man kan sikre sig mod røverier.
Du er blevet bedt om at komme med nogle konkrete forslag til, hvad I kan gøre i forretningen.
Opgave:
- Hvad vil du foreslå, at I kan gøre for at forebygge røveri i forretningen?
- Hvis der alligevel skulle opstå et røveri – hvad vil du foreslå af tiltag, der kan være med til at sikre dine kolleger?
- Du har fundet ud af, at det vil være en god idé at hænge et opslag op i personalerummet, sådan at dine kolleger kan se, hvordan de i dagligdagen kan forebygge røveri, og hvad de skal gøre, hvis der opstår et røveri – hvad skal der stå på opslaget?
Case 6: Unges arbejde
Situationen:
I har fået ansat et ungt menneske på 15 år. Hun går 9. klasse. Hendes arbejdsopgave bliver at varetage forefaldende arbejde i butikken. Du skal planlægge hendes arbejdsforløb.
Opgave:
- Hvilke arbejdstidsregler skal du være opmærksom på?
- Hvilke arbejdsopgaver må hun varetage ifølge arbejdsmiljøloven?
- Hvad skal du især være opmærksom på med hensyn til det fysiske arbejde?
- Hvordan vil du instruere hende, og vil du orientere hendes forældre om arbejdsforholdet?
Case 7: Stoffer, materialer og ergonomiske forhold i slagterafdelingen
Situationen:
Under APV-gennemgang i slagterafdelingen kommer der følgende bemærkninger fra medarbejderne i afdelingen.
"Jeg har lagt mærke til, at mine hænder klør og bliver røde i løbet af min arbejdsdag – for det meste arbejder jeg med at rengøre og udskære forskellige råvarer, og så skal der jo også gøres rent bagefter."
"Jeg vil gerne undgå at få ondt i min ryg og ben, når jeg står ved pakkebordet og afvejer kød, pakker udskæringer i salgsemballage og prismærker det."
"Når der kommer varer hjem fra leverandøren, skal vi bære dem ud fra lagermodtagelsen og ind i køle- og frostrummene, hvor de skal lægges op på hylder eller hænges på kødkroge – det kan godt være tungt ind imellem."
Opgave:
- Ud fra de bemærkninger, som medarbejderne havde, hvilke arbejdsmiljøproblemer kan der være tale om?
- Hvad er årsagerne til problemerne?
- Hvilke forslag til løsninger vil du foreslå på sikkerhedsmødet?
Case 8: Fysiske forhold i bagerafdeling
Situationen:
I skal have udvidet jeres butik og bygget et bageri, så I kan tilfredsstille jeres kunders krav om friskt brød. Du er med i sikkerhedsudvalget, som i samarbejde med afdelingschefen skal se på planerne for det nye bageri og vurdere de sikkerheds- og sundhedsrisici, der er forbundet med at arbejde her.
Opgave:
- Hvilke krav stilles der i arbejdsmiljøloven til de fysiske forhold i et bageri?
- Er der forhold omkring udluftning og indeklima, du skal være særligt opmærksom på?
Case 9: Ulykker, erhvervsbetingede sygdomme
Situationen:
I sidder til møde i jeres nyoprettede sikkerhedsorganisation og drøfter, hvordan I håndterer en situation, hvor der sker en ulykke på arbejdspladsen, eller medarbejdere bliver syge af at gå på arbejde.
Opgave:
- Hvad gør man som arbejdsleder henholdsvis medarbejder, hvis en medarbejder falder og brækker armen?
- Hvis en medarbejder klager over tiltagende smerter i ryggen, og I allerede har været inde og se på arbejdspladsen og fundet forholdene i orden, hvad råder I så vedkommende til at gøre?
Case 10: Vareopfyldning
Situationen:
I butikken har I fået ansat en ny medarbejder, som skal instrueres i at fylde varer på hylder og lægge frostvarer og kød ned i kølediske.
Opgave:
- Hvad skal den nye medarbejder være opmærksom på omkring i ilægning/opstilling af varer?
- Hvordan vil I som sikkerhedsgruppe sikre jer, at den nye medarbejder instrueres i at udføre arbejdet hensigtsmæssigt og uden fare for medarbejderens sikkerhed og sundhed?
Case 11: Fysiske forhold i specialvarebutik
Situationen:
Guldsmedebutikken skal ombygges, og der skal bl.a. indkøbes nye ekspeditionsdiske og montrer.
Din chef har bedt dig om at se i forskellige kataloger og komme med forslag til gulvbelægning og inventar, der tager højde for de forskellige arbejdsmiljøforhold.
Opgave:
- Hvilke arbejdsmiljøforhold skal der tages højde for ved valg af gulvbelægning, ekspeditionsdiske og montrer?
- Hvilke arbejdsmiljøforhold skal tages i betragtning ved indkøb af inventar og indretning af butikken af hensyn til røveriforebyggelse?
- Hvilke andre arbejdsmiljøforhold vil du foreslå, I skal være opmærksomme på i forbindelse med ombygningen?
Case 12: Arbejdsforhold ved ekspeditionsområder
Situationen:
I afdelingen for dametøj er der under APV-gennemgang kommet følgende bemærkninger fra medarbejderne.
"Når vi ekspederer kunder ved disken, føler vi, at vi står på nakken af hinanden – især når vi skal lægge tøjet sammen."
"Jeg er træt i mine skuldre og nakke, når jeg har stået meget ved disken i løbet af en arbejdsdag."
"De dage, hvor der er mange kunder i afdelingen, kommer både bøjler, tøj fra prøverum, varesikringsmagneter og poser til at ligge og flyde i hele ekspeditionsområdet."
Din leder har med baggrund i disse bemærkninger bedt dig om nærmere at undersøge forholdene i ekspeditionsområdet for at finde årsager og løsninger.
Opgave:
- Ud fra de bemærkninger, som medarbejderne havde, hvilke årsager kan der være til klagerne?
- Er der nogle forslag til løsninger, som kan indføres med det samme?
- Hvilke forslag til løsninger vil du foreslå på sikkerhedsmødet?
Case 13: Maskinsikkerhed i slagterbutikken
Situationen:
I slagterbutikken er I i sikkerhedsgruppen blevet enige om at gennemgå de forskellige maskiner for at se, om de har det fornødne sikkerhedsudstyr, så der ikke er nogen, der skærer sig eller får fingrene i nærheden af de farlige maskindele.
Det drejer sig om følgende maskiner:
- kødbåndsaven
- pålægsskæremaskinen
- kødhakkeren
- lynhakkeren
- røremaskinen
Der er heldigvis aldrig sket nogen ulykker, men enkelte gange har det lige været ved at ske, at en medarbejder har fået fingeren i maskinen.
Opgave:
- Hvilke sikkerhedskrav er der til de nævnte maskiner?
- Hvad vil I stille af forslag til, hvordan I yderligere kan forhindre, at ulykker ved brug af skæreredskaber og maskiner kan undgås?
Case 14: Fysiske forhold på kontoret
Situationen:
I varehusets administrationsafdeling arbejder mange af medarbejderne det meste af dagen ved computere.
Sikkerhedsgruppen har været involveret i indkøb af nyt inventar til administrationsafdelingen, som nu er blevet stillet op af leverandøren. I vil nu følge op på sagen, deriblandt at gennemgå de forskellige skærmterminalarbejdspladser for at se, om udstyret er hensigtsmæssigt placeret og indstillet i forhold til den enkelte medarbejder.
Opgave:
- Hvilke arbejdsmiljøforhold skal I se efter, når det gælder skærmterminalarbejdspladser?
- Hvilke forhold tages med, når medarbejderne skal instrueres i hensigtsmæssig brug af bord, skærm, tastatur, pegeudstyr og stol?
- Er der andre ting, som I kan foreslå, at instruktionen bør indeholde af hensyn til medarbejdernes velbefindende?
Case 15: Fysiske forhold på lager
Situationen:
Jeres lager er efterhånden ret stort, I får mange varer hjem i løbet af dagen.
De fleste varer kommer på paller, der placeres i de høje reoler ved brug af truck. Når varerene skal ind i butikken, skal de plukkes fra de forskellige paller og hylder, herefter sættes over på palleløfter, så de kan køres ind i forretningen.
På lageret foregår der også affaldssortering, bl.a. ved brug af pappressere.
I morgen skal I i forbindelse med APV gennemgå lageret.
Du skal derfor forberede dig så du er i stand til at vurdere arbejdsmiljøforholdene, finde årsager til eventuelle problemer og komme med gode løsningsforslag.
Opgave:
- Hvilke arbejdsmiljøforhold vil du se efter for at vurdere arbejdsmiljøforholdene på lageret, og hvad er arbejdsmiljøkravene for disse?
- Udvælg tre arbejdsmiljøforhold og kom med forslag til løsninger på, hvordan disse forhold kan forbedres?