Arbejdsmiljøgruppens opgaver i forhold til krav og ressourcer

Der kan I jeres APV, trivselsundersøgelse, kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø eller på anden vis være medarbejdere, der giver deres mening til kende om kravene i arbejdet og balancen mellem krav og ressourcer.

Arbejdsmiljøgruppen har ikke en præcist defineret opgave i forbindelse med at fastlægge balancen mellem krav og ressourcer på arbejdspladsen. Der kan I jeres APV, trivselsundersøgelse, kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø eller på anden vis være medarbejdere, der giver deres mening til kende om kravene i arbejdet og balancen mellem krav og ressourcer.

Det kan være anledning til, at I tager emnet op i arbejdsmiljøgruppen.

Den hurtige metode

Er I en mindre arbejdsplads, der vil tage hul på at arbejde med omgangstonen, kan et personalemøde være et godt sted at starte. Mødet skal hjælpe jer til at få sat ord på jeres oplevelser og tanker. Til slut kan I sammen vurdere, om der er behov for at sætte tiltag i gang.

  • Se filmen om god omgangstone sammen.
  • Snak om filmen: Hvordan er det hér hos os?
  • Hvad kan vi gøre for at vi få en bedre omgangstone i butikken?

En indsats med afsæt i en APV

I kan gennemføre en arbejdspladsvurdering, APV, med særligt fokus på det psykiske arbejdsmiljø, for at undersøge de faktorer som kan påvirke omgangstonen i butikken.

Der er flere måder at gennemføre en APV:

  • Dialogmetoden, hvor I på et personalemøde afdækker problemerne og diskuterer årsager og løsninger i fællesskab.
  • Spørgeskemametoden, hvor I indsamler medarbejdernes holdninger og oplevelser på skrift, og derefter finder årsager og løsninger enten i arbejdsmiljøgruppen eller på et personalemøde.

Senest revideret den 8. februar 2024