Til ledere: Hvordan forbedrer du omgangstonen?

Som leder kan du medvirke til at skabe en god omgangstone på arbejdspladsen. Du er selv en rollemodel – og du kan også aktivt skabe grundlaget for, at I taler ordentligt og respektfuldt sammen.

Hvad skaber dårlig stemning?

Du har brug for et overblik, derfor kan du begynde med at:

  • Undersøge hvad der fortælles om omgangstonen hos jer
  • Finde ud af hvad problemet egentlig handler om
  • Undersøge hvem der oplever det?
  • Hvad der er med til at skabe den dårlige omgangstone

På en arbejdsplads, hvor omgangstonen har baggrund i virksomhedskultur og gamle vaner, kan det måske være vanskeligt selv at se, hvor skoen trykker.

Her kan udsagn omkring omgangstonen fra nye medarbejdere eller dem, der siger op, være en indikator. Spørg dem hvis du mangler viden.

Når du holder medarbejderudviklingssamtalen (MUS), kan du tage omgangstonen op med den enkelte medarbejder og høre, hvad han/hun synes om den måde, I omgår hinanden på.

Tal med dine medarbejdere

Bliver du opmærksom på, at det er enkelte medarbejdere, der er med til at skabe den dårlige omgangstone, skal du tage en snak med dem om deres adfærd.

Undgå at virke anklagende, men hold fast på, at du ikke accepterer en dårlig omgangstone.

Lyt til medarbejderen, og prøv at finde ud af, hvorfor hun/han har en adfærd og omgangstone, der virker negativ på andre. Måske er der en årsag, som du har overset. Måske har du mulighed for at gøre noget ved det.

Forebyg dårlig omgangstone

Undersøg omgangstonen

I kan vælge at spørge ind til omgangstonen i forbindelse med APV eller trivselsundersøgelse. Det kan også være et emne ved medarbejderudviklingssamtalen. Her har medarbejderen mulighed for at fortælle, hvordan hun/han oplever den måde, I omgår hinanden.

På den måde får du et udgangspunkt for at tage en dialog herom. Fx på et personalemøde el.lign., hvor I kan få en snak om, hvordan I gerne vil omgås hinanden.

Personalemøde

Som leder har du en særlig rolle under personalemøde. En samtale om omgangstonen kan være en konfliktfyldt og der er risiko for, at nogle medarbejdere vil føle at noget af det, der bliver sagt, går for tæt på. Hvis du styrer mødet og har øje for, hvem der er stærkest, og hvem der er svagest, er sandsynligheden for et godt resultat bedst.

Aftal spilleregler

I kan spilleregler for omgangstonen. Det er vigtigt, at alle deltager. Se fx filmen “God omgangstone” sammen, inden I går i gang med samtalen.

Udsagnene og spørgsmålene nedenfor er ment til at provokere lidt og sætte snakken i gang:

  • Bliver man ikke nødt til en gang imellem at komme af med sin galde og få ”luftet ud”?
  • Drillerier gør hverdagen lidt sjovere og det bliver lidt kedeligt, hvis vi hele tiden skal gå og opføre os ”korrekt”!
  • Er de ikke bare lidt sarte?
  • Hvordan siger man til en kollega eller leder, at deres omgangstone og adfærd ikke er i orden?
  • Er det ok at gå til sin leder, når man har noget at udsætte på en kollega?
  • Er det ok at spørge en anden kollega om, hvordan man skal håndtere en konflikt med en anden kollega?

Når I sammen har fundet og udvalgt de spilleregler,så skriv dem ned og offentliggør dem på fx opslagstavler, intranet eller i en folder.

Husk fremadrettet at få introduceret nye medarbejdere til jeres aftale.

Spilleregler, eksempler

I en butik kan spillereglerne for en god omgangstone fx være:

  • Vi taler med hinanden og ikke om hinanden
  • Vi forventer, at alle bidrager til at skabe en god omgangstone og gode relationer
  • Vi respekterer hinanden og behandler hinanden ligeværdigt
  • Vi accepterer ikke drilleri, dårlig omgangstone eller mobning
  • Vi må godt gøre fejl – ingen er fejlfri
  • Hvis den samme kollega ofte er involveret, når omgangstonen er dårlig, bør vi tage diskussionen med den pågældende
  • Hvis du er uenig med din kollega, så gå direkte til vedkommende – hold fokus på sagen, og tag udgangspunkt i det, du føler og dine egne behov, så du ikke virker bebrejdende
  • Hvis din kollega taler til dig om en 3. person, så spørg kollegaen, om han/hun har sagt det til vedkommende selv
  • Når vi er vidne til drilleri, dårlige omgangstone eller mobning, går vi til vores arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant

Brug krop og sprog konstruktivt

Som leder er du rollemodel, så tænk over, hvordan du selv taler til dine medarbejdere.

Med en ordentlig omgangstone viser man respekt for hinanden, og sproget kan bruges til at vise dette:

  • Brug ordentligt og klart sprog, så den anden person ikke misforstår dig. Tænk over din stemmeføring og stemmeleje
  • Svar på den andens spørgsmål, og brug ord/vendinger som du ved, at den anden forstår. Lyt til, hvad den anden siger, og undgå at afbryde. Spørg ind til det, den anden fortæller, så du er sikker på at have forstået, hvad den anden siger, men også for at vise, at du lytter
  • Brug jeg-sprog som fx ”jeg synes…” og ”jeg oplever…”. På den måde bliver man på sin egen banehalvdel og har fokus på egne oplevelser og behov, fremfor at bruge du-sprog, fx ”du gør aldrig…”, som let kan få karakter af beskyldning og kritik
  • Erkend, hvis du har taget fejl eller skifter mening

Din krop taler også med.

Tænk over hvad kroppen fortæller dig: Brug kropssproget konstruktivt. Hvis du følger disse råd, giver det ofte en mere positiv dialog.

  • Kig på den anden persons ansigt og ha’ øjenkontakt
  • Vis, at du lytter og forstår, hvad der bliver sagt, fx ved at nikke
  • Læg ikke armene over kors
  • Stå op, når den anden person står op, og sid, når den anden sidder

Giv konstruktiv kritik

Med konstruktiv kritik har du fokus på sagen og ikke personen.

Når du fx siger ”Du roder, når du sætter alle vareprøverne ude i baglokalet, og jeg er træt af ikke at kunne komme til”, så virker det anklagende og kan starte en konflikt.

I stedet gælder det om at blive på egen banehalvdel, dvs. at du har fokus på din egen oplevelse af situationen og dine egne behov. Du kan i stedet for sige: ”Jeg har brug for, at vareprøverne sættes ude til siderne i baglokalet, da vi ellers kan komme til at falde over dem, når vi går forbi”.

Tidspunktet

Tænk på tid og sted, når du giver kritik – udtryk aldrig din kritik over for en person i andres påhør – hverken medarbejdere eller kunder.

Udvikl gode relationer

Gode relationer til hinanden har betydning. Når man viser respekt og ligeværdighed over for hinanden, giver det gode relationer.

Denne type dialog kan bruges til at udvikle gode relationer:

  • Konstruktiv feedback
  • Anerkendende kommunikation
  • Introduktion af nye medarbejdere
  • Forebyg konflikter
  • Løs konflikter i den takt de opstår

Senest revideret den 4. juli 2023