Sådan kan du bidrage til social kapital

Der er social kapital på alle arbejdspladser. Når I vil arbejde med social kapital, handler det derfor om at tage udgangspunkt i det samarbejde, I allerede har. Det kan alle medarbejdere og ledere bidrage til.

Sådan styrker I den sociale kapital

Der er social kapital på alle arbejdspladser. Når I vil arbejde med social kapital, handler det derfor om at tage udgangspunkt i det samarbejde, I allerede har. I kan styrke samarbejdet og den sociale kapital ved at:

  • Sætte fokus på kerneopgaven: Hvordan styrker vi salget og den gode købsoplevelse?
  • Se på planlægning og fordeling af arbejdet: Er fordelingen rimelig? Er der styr på tingene? Går alting “ordentligt til”?
  • Skabe strukturer og rammer, der styrker samarbejdet: Kender vi hinandens opgaver? Har vi respekt for hinandens arbejde og indsats?
  • Få gode relationer mellem top og bund samt på tværs: Får vi snakket sammen? Har vi et godt forhold til hinanden?

Fordele ved høj social kapital

Arbejdspladser med god social kapital har også et godt psykisk arbejdsmiljø. Når arbejdspladsen har fokus på social kapital, vil I opleve:

  • Høj grad af tillid og retfærdighed i samarbejdet om opgaverne
  • Åbent og ærligt samarbejde
  • Anerkendelse fra ledelsen og mellem kolleger indbyrdes
  • Samarbejde på tværs af faggrupper, grupper/afdelinger
  • Tillid til, at I kan stole på udmeldinger og informationer fra ledelsen
  • At I bliver inddraget og har indflydelse omkring jeres opgaver
  • At det er ok at stille forslag til ledelsen

Sådan kan du bidrage til social kapital

  • God omgangstone: Simple ting, som at sige godmorgen, farvel og det at tale ordentligt til hinanden, har betydning for jeres forhold til hinanden. Ironi, sarkasme og skældsord kan danne grundlag for misforståelser og usikkerhed. Der er naturligvis en særlig jargon og kultur på den enkelte arbejdsplads, og det skal der være plads til. Men det er samtidig vigtigt, at jargonen ikke udvikler sig til at blive ubehagelig. Vær især opmærksom på jeres sprog og omgangstone over for de nye kolleger.
  • Respekter hinanden: Butikken har brug for mange forskellige kvalifikationer og kompetencer, så medarbejderne kan supplere hinanden. Det er vigtigt at I respekterer hinandens forskellige kvalifikationer, interesser, behov og arbejdsopgaver. Herved opstår der gode samarbejdsevner, og I når frem til et resultat, som alle anerkender.
  • Husk at anerkende: Anerkendelse af hinandens indsats har betydning for en god opgaveløsning og den daglige trivsel. Så husk at anerkende din kollegas gode indsats.
  • Tag konflikter i opløbet: En god arbejdsdag kan godt være hektisk og indeholde problemer og konflikter. Det er vigtigt, at de ikke bliver gemt af vejen, men at I i stedet betragter dem som tegn på dynamik mellem mennesker og løser dem gennem god og konstruktiv dialog.
  • Sig fra over for mobning: Sørg for at sige fra over for krænkende handlinger, mobning og chikane og grib ind, hvis du oplever mobning.

Senest revideret den 4. juli 2023