
Som en del af myndighedernes nye retningslinjer vedr. forebyggelse af coronasmitte er der pr. den 29. november 2021 indført krav om, at kunder skal bærer mundbind eller visir i detailbutikker.
Det stiller krav til ledelse og medarbejderne, som skal navigere i regler og retningslinjer. Og det kan i værste fald udvikle sig til konflikter med kunder.
Tal sammen om hvordan I forebygger konflikter med kunder og planlæg, hvad I skal gøre, hvis konflikter alligevel opstår i kølvandet på coronarestriktionerne. Hvis jeres butik har en arbejdsmiljøorganisation, skal den deltage i dette arbejde.
Nedenfor kan I finde:
- Viden og værktøjer om at håndtere konflikter med kunder Se film og dialogværktøj om at henvende sig til kunderne om myndighedernes retningslinjer - uden at det fører til konflikter.
- Direkte links til de vigtigste regler og råd fra de centrale myndigheder: Sundhedsstyrelsen m.fl. Her finder du de gældende regler om bl.a. brug af mundbind, sikring af arbejdsmiljøet, og meget mere.
- Direkte link til downloads af skiltning.
BFA Handel opdaterer løbende denne side.
Senest opdatere 2. dec. 2021.
BFA Handel har udviklet en kort film, som kan hjælpe jer, når I skal gøre kunderne opmærksomme på at følge myndighedernes retningsliner om brug af mundbind - uden at det fører til konflikter.
Filmen findes på både dansk og engelsk.
Se filmen og snak sammen om jeres oplevelser. Brug dem gerne sammen med dialogmaterialet.






Sundhedsstyrelsen har udgivet en lang række materialer og plakater om corona. Nogle af dem er beregnet til at hænge op på indgangsdøren og i burikken. Andre er rettet mod personalet og kan bruges fx på toilettet og i kaffestuen. Her finder du direkte links til download af de vigtigste materialer.








