Hvad betyder forudsigelighed for den enkelte?

Får du den information, du har brug for i jobbet? Der er meget du selv kan gøre, for at sikre forudsigelighed i din hverdag.

Tænk dit arbejde igennem og overvej:

  • Hvilke typer af informationer har jeg brug for, for at føle mig tryg og velinformeret? Får jeg dem?
  • Hvordan vil jeg gerne have den information, jeg har brug for? Og hvornår?
  • Hvad kan jeg selv gøre for at få tilstrækkelig med information?

Vær opmærksom på, at der nogle gange kan være begrænsninger for, hvad din leder kan informere om. Din leder kan have fortrolig viden om fx omstruktureringer eller afskedigelser, som han eller hun ikke kan dele med jer før tid.

Det kan du selv gøre

Tal med din leder om, hvad du gerne vil vide og hvornår

Føler du, at du får vigtige ting at vide i sidste øjeblik? For lidt information? For mange beskeder? Så giv din leder besked om, hvad du har brug for. Giver du  som medarbejder feedback på, hvad du  tænker eller føler, er ledelsen bedre i stand til at tilpasse den relevante information og skabe forudsigelighed i dit arbejde.

Følg med i beskeder og information

Bruger I opslagstavle, intranet eller måske møder? Det er vigtigt at kende og bruge de steder, du får viden. Husk selv at opsøge information, hvis du fx ikke har været på arbejde den dag, hvor der har været personalemøde. Læs også det, der kommer fra ledelsen med det samme, så du ikke overser noget.

Spørg, hvis der er noget du er i tvivl om

Vær også selv opsøgende, hvis der er noget du er i tvivl om eller mangler information om. Hvis du ikke kan få svar lige nu, så spørg, hvornår du kan forvente at få svar eller information.

 


Senest revideret den 4. juli 2023