Skal jeres butik have en konfliktpolitik?

En konfliktpolitik er de rammer og spilleregler I opstiller for, hvordan I synes, konfliktfyldte situationer med kunder skal håndteres – mellem de ansatte og kunden, og de ansatte imellem.

Konfliktpolitikken udtrykker butikkens holdning til konflikter, så de ansatte i butikken kan føle sig trygge i deres håndtering af konflikter med kunder.

Konfliktpolitikken er også med til at sætte konflikter med kunder på dagsordenen i butikken. Ofte fortæller vi andre om vores konflikter for at godtgøre og få medhold i, at det var den anden, der var tåbelig og ikke os selv.

Det kan være mere konstruktivt, at vi fortæller, hvordan vi kom den vrede kunde i møde og fandt en god løsning for både butikken og kunden – og i sidste ende for vores egen oplevelse af situationen. Eller hvordan det var svært og måske ikke lykkedes.

Hent materialer til konfliktpolitik

Overvejelser: Her kan du hente et ark, som hjælper dig med at klargøre hvilke overvejelser man bør gøre sig i forbindelse med en konfliktpolitik.

Standard skabelon: Her finder du en skabelon, som forklarer vigtigheden og essensen af en konfliktpolitik.I kan redigere skabelonen, så den passer til jeres behov, og I kan tilføje jeres egne afsnit, som er relevante for netop jeres butik.

Plakat om konflikter: Hent en plakat, som giver overblik over konfliktoptrapning samt gode råd til håndtering af konflikter. Kan printes i A4 eller A3.



Senest revideret den 4. juli 2023