vejledning

Krisehjælp

Hent PDF

Når kunder og personale er kommet i sikkerhed, er det vigtigt, at være opmærksom på, at hændelsen kan have påvirket en eller flere af de involverede i en grad, så der også skal ydes krisehjælp i mere eller mindre grad. Dette kan ske ved at samle alle ansatte for at tale om og evaluere forløbet.

Krisehjælp kan opdeles i intern og ekstern krisehjælp. Den interne udfører I selv og den eksterne forestås af for eksempel en psykolog.

Det er vigtigt, at de ansatte kender til butikkens holdning til brug af eksterne behandlere. Det kan være, at I har indgået en aftale med en eller flere psykologer, som hurtigt vil kunne træde til i akutte situationer. Hvis ikke I har indgået nogle aftaler, men gerne vil tilbyde jeres ansatte at komme til psykolog, skal de ansatte vide dette, foruden det er en god idé at skrive navn og adresse på den eller de psykologer, som I vil gøre brug af.

Nedenfor er samlet en række punkter, som I med fordel kan skrive ind som et sidste punkt i jeres brand- og evakueringsinstruks, da de relaterer sig til tidspunktet efter hændelsen. 

  • Ingen må efterlades alene efter ulykken/uheldet.
  • Pårørende kontaktes, så ingen tager hjem til et tomt hjem.
  • Hjælp hinanden med praktiske ting, det kan for eksempel være at køre bilen hjem.
  • Butikschefen (eller anden medarbejder) indkalder til fællesmøde snarest efter ulykken, for at alle ansatte er oplyste om det skete
  • Tal med dine kolleger om hændelsen. Lyt til hinanden uden at afbryde og acceptér gentagelser.
  • Bagatellisér ikke hændelsen.
  • Respektér dine kollegers reaktioner og husk, at vi alle reagerer forskelligt på ubehagelige situationer.
  • Evaluér hændelsen med fokus på om der er forhold som kunne være sket mere hensigtsmæssigt. Jeres retningslinjer skal eventuelt justeres.
  • Bebrejd ikke hinanden.
  • Hold øje med hinanden i tiden efter hændelsen, måske nogle også skal presse lidt til at tale om hændelsen.
  • Kontakt eventuelt professionel behandler. Måske nogle af de ansatte har brug for at komme til psykolog, hvilket ingen ansatte bør presses til. De ansatte kan dog ikke altid vurdere konsekvenserne af en ubehagelig oplevelse og afslår på den baggrund at tage mod tilbuddet om at komme til psykolog. Det kan derfor være en god idé at foreslå, at det er psykologen, som efter en enkel konsultation vurderer, om det overhovedet er nødvendigt. 
  • I kan med fordel skrive navn og adresse på den eller de psykologer, som I ønsker at gøre brug af og måske har indgået aftale med. 
Søger, vent venligst...
Ingen resultater...
Tilmeld dig til vores nyhedsbrev


I want to sign up:

 

Afmeld nyhedsbrev
Send denne side til en ven eller kollega.
Du har 0 dokumenter
på din download-liste
Vis liste
Hent dokumenter